چهره و حوزة راوی در رمان «زندگی، طرز مصرف» نوشتة ژرژ پرک
نویسندگان
چکیده
même si dans un roman, on le sait depuis longtemps, le narrateur n’est pas une entité humaine et psychologique mais plutôt une construction poético-sémiotique, il a pourtant une « figure » et une « zone » dans laquelle elle évolue et agit. se fondant sur la théorie du point de vue d’alain rabatel et la théorie aristotélicienne de l’ethos, nous analysons les modalités de la présence du narrateur et de la construction de sa zone et de sa figure dans le chef d’œuvre de georges perec, la vie mode d’emploi.
منابع مشابه
استدلال غیرمستقیم و شیوههای آن در زندگی طرز مصرف
این مقاله به بررسی شیوههای استدلال در رمان معروف پرک میپردازد. استدلال در یک متن داستانی همانند استدلال در یک متن فلسفی یا جدلی بطور مستقیم انجام نمیگیرد بلکه مؤلف یا راوی به ترفندهای پیچیده دست مییازد تا افکار ظاهرا بیطرفانه خویش را در میان گذاشته و خواننده را مجاب کرده یا حتی فریب دهد. نقش پدیده زاویه دید در آشکار ساختن استدلال اساسی است. زاویه دید تنها به نگاه محدود نمیگردد، بلکه مرکب ...
متن کامل«ادبیات اشیاء» در رمان چیزها اثر ژرژ پرک
از آثار جامعه مصرفی این است که با ارزش دادن به اشیاء، نقش انسان را محو می کند. بنابراین، اشیاء اهمیتی بیش از انسان می یابند، به گونه ایی که انسان هویت خود را در اشیاء جستجو می کند. این پدیده و تغییراتی که در اجتماع در پی داشته است، منجر به ظهور آثاری در عرصه هنر و خصوصاً در ادبیات شده است. نمونه ی آن را در چیزها اثر ژرژ پرک می بینیم. در این رمان، روابط میان انسان و اشیاء چنان متحول شده که گویی ...
جمالزاده و راوی چند چهره
از میان مجموعه داستانهای کهنه و نو محمدعلیجمالزاده، داستان «نمک گندیده» از نظر روایی و شیوة بهکارگیری راوی، از ویژگیهایخاصی برخوردار است که با بهرهگیری از نظریههای دو نظریهپرداز روایتگری، ژنت ووارهول، این ویژگیها قابل بررسی و مطالعة بیشتر است. با توجه به معیارهای ارائهشده توسط ژنت، راوی چند چهرة «نمک گندیده»، آنقدر تغییر سطح و فاصله میدهد که به گزارة وارهول و با توجه به معیارهای ...
متن کاملتاثیر اولیپو در کتاب" ناپیدایی" ژرژ پرک
دراین تحقیق به معرفی "ژورژپرک" نویسنده معاصر در عرصه ادبیات ونیزچگونگی تاثیراولیپو برآثار"پرک"می پردازیم . او در بخشی از آثارش به دنیای اشیاء ، زبان و بازی با کلمات می پردازد. وی با کلمات بازی می کند آنهار ا تغییر می دهد ولی به معنای آنها توجهی ندارد. از نظر او کلمات مجموعه ای از یک پازل هستند که در کنار هم قرار می گیرند . ژزژک پرک در سال 1966 به گروه "اولیپو" می پیوندد . گروه "اولیپو" : از اد...
بررسی نظام تنشی گفتمان در رمان مردی که خواب است اثر ژرژ پرک؛رویکرد نشانه-معناشناختی
این پژوهش تلاشی است در جهت بررسی نظام تنشی گفتمان در رمان مردی که خواب است اثر ژرژ پرک. هدف ما بر این است تا با در نظرگرفتن بعد تنشی معنای پنهان، به تبیین شرایط تولید و دریافت آن درمتن بپردازیم. جملات مبهم، توالی توهمات و ریتم شاعرانه ی رمان موجب شد تا به دنبال متدی باشیم که قادر به پاسخگویی همه ی نیازمندی های فهم متن باشد. بررسی های ما نشان می دهد که درنشانه-معنا شناسی مبتنی بر دیدگاه پدیدارشن...
راوی در رمان «آتش بدون دود»
در این مقاله از میان عناصر داستان، به بررسی راوی، ویژگیها و زاویه دید وی در رمان آتش بدون دود، اثر «نادر ابراهیمی» پرداخته میشود. براین اساس، ابتدا تعریفی از روایت ارائه شده، پس از تعریف راوی -که از کلیدیترین عناصر داستان به حساب میآید و سازمان بندی داستان تا حد زیادی در گرو آن است- از میان انواع زاویه دید، «تک گویی درونی» و انواع آن -که از راههای دسترسی به ذهن شخصیتهای داستان است- بررسی می...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
recherches en langue et litterature françaisesجلد ۳، شماره ۲۱۳، صفحات ۱۳-۲۳
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023